Obecna sytuacja jest trudna dla nas wszystkich. Odczuwamy różne emocje, być może ostatnio przeważają negatywne – lęk, smutek? Emocje są naturalne i uzasadnione. Są one reakcją na wydarzenia, mające miejsce w naszym życiu. Odgrywają one dla nas konkretną rolę. Lęk na przykład w obecnej sytuacji pomaga nam stosować się do zaleceń, które nakłada na nas rząd, aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa. To dzięki tej emocji teraz częściej, niż zwykle myjemy ręce, stosujemy środki do dezynfekcji, nosimy rękawiczki oraz maseczki… To właśnie pojawienie się lęku komunikuje nam zagrożenie. Kiedy mamy świadomość zagrożenia, możemy podjąć konkretne działania, aby mu zapobiegać. Poniżej znajduje się kilka wskazówek, dotyczących metod, w jaki można konstruktywnie radzić sobie w obecnej sytuacji.

1. Przenieś swoją uwagę na czynności, które dają Ci radość np. czytanie książki.
2. Korzystaj z metody relaksacji (można wykorzystać konkretne propozycje ćwiczeń wysłane przeze mnie poprzez e – dziennik).
3. Planuj swoją aktywność każdego dnia – stwórz swój „Plan Dnia”. Zadbaj o to, aby Twoje czynności każdego dnia odbywały się o konkretnych porach. Stały rytm dnia umożliwi zachowanie higieny psychicznej.
4. Wyznacz sobie „czas na zamartwianie się”, np. 15 minut o godz. 15.30.
5. Rozmawiaj z innymi osobami nt. swoich emocji. Kontakt z drugim człowiekiem jest regulatorem emocji. Pomaga nam wyciszyć emocje i rozładować napięcie.
6. Pamiętaj, że nie mamy wpływu na wszystko (tolerancja niepewności).
7. Korzystaj ze sprawdzonych źródeł informacji, dotyczących koronawirusa. To bardzo ważne, aby „być na bieżąco”, jednakże informacje, które uzyskujemy powinny być przede wszystkim wiarygodne i pomocne. Oznacza to, że muszą pochodzić z popartego nauką źródła.
8. Pomagaj innym! Dobre uczynki nie tylko są „dobrem samym w sobie”, pomagają nam samym dobrze się poczuć, ale także obniżyć poziom swojego lęku!
9. Zadbaj o osoby starsze – powiedz im, że są ważne!
10. Zapytaj bliskich, czego potrzebują.
11. Pamiętajmy przede wszystkim o tym, że nie możemy wyłączać naszych emocji! Nasze emocje są zdrowe. Ważne, aby korzystać z konstruktywnych metod radzenia sobie ze stresem, napięciem.

Powyższy materiał opracowano na podstawie rozmowy psychologów z Uniwersytetu SWPS, dr Ewy Pragłowskiej oraz Joanny Gutral

Pozdrawiam i życzę dużo zdrowia
Monika Żak
Psycholog szkolny

© 2011-2012 Strona zaprojektowana przez Bartosz Bociek
Odsłon artykułów:
1323417